Al Mahdi yang ku tunggu .. Moga kita termasuk dalam senarai tenteranya

“Adakah kamu merasa aman terhadap Allah yang (pusat pemerintahanNya) di langit bahawa Dia akan membalik-balikkan bumi dan kamu bersamanya, sehingga tiba-tiba bumi bergoncang? Atau apakah kamu merasa aman terhadap Allah di langit bahawa Dia akan mengirimkan badai berbatu, maka kelak kamu akan mengetahui bagaimana (akibat mendustakan ) peringatan-Ku. Dan demi sesungguhnya! orang-orang (kafir) yang terdahulu daripada mereka telah mendustakan (rasul-rasulnya lalu mereka dibinasakan); dengan yang demikian, (perhatikanlah) bagaimana buruknya kesan kemurkaanKu”.

[al-Mulk: 16-18]





Terdapat banyak riwayat dari para sahabat yang menceritakan tentang munculnya bintang berekor (asteroid) yang akan menghentam bumi sebagai balasan terhadap kaum yang engkar dan berita gembira terhadap orang beriman yang menandakan kedatangan Imam Mahdi.



'Ammar bin Yasir r.a. Mengatakan, "Sesungguhnya keluarga Nabi kamu (ahlul bait) memiliki banyak tanda-tanda".

Ka'ab r.a. berkata, "Dari Timur akan keluar bintang sebelum kedatangan Imam Al-Mahdi. Bintang itu berekor". Dalam tafsirnya ia juga mengatakan, "la sebuah bintang yang muncul dari arah timur, menyinari penduduk bumi sebagaimana bulan bersinar pada malam purnama".

Diriwayatkan oleh Ka'ab r.a. Juga, "Celakalah Bani 'Abbas, ketika muncul sebuah bintang di perut langit, goncangan dan keruntuhan. Kesemuanya itu terjadi pada bulan Ramadhan. Warna merah akan terjadi di antara lima hingga dua puluh Ramadhan, sedangkan goncangan akan terjadi di antara pertengahan bulan Ramadan hingga dua puluh haribulan". Keruntuhan akan terjadi antara dua puluh hingga dua puluh empat Ramadhan. Dan sebuah bintang akan terlempar, bersinar seperti bulan, lalu berlingkar seperti lingkaran ular, hingga kepala dan ekornya seakan-akan hampir bertemu antara satu sama lain. Bintang berekor itu meluncur dari langit, diiringi suara keras sehinggalah ia terjatuh di sebelah timur, dan manusia akan ditimpa malapetaka yang dahsyat.



Bintang ini bertemu antara hujung depannya dengan hujung belakangnya sehingga membentuk sebuah lingkaran. Bintang ini berbeza dengan bintang-bintang yang lain kerana bintang ini memiliki ciri-ciri tersendiri dan telah dikenal pasti oleh para ulama pada awal dekad.



Kesimpulan dari riwayat ini menunjukkan adanya bintang khusus, goncangan, keruntuhan, warna kemerahan di langit, bintang yang kedua hujungnya melingkar dan saling bertemu, dua goncangan, dan meteor yang menghancurkan sebahagian wilayah timur.



Goncangan itu akan disusuli oleh keruntuhan yang memperlihatkan kelemahan negara-negara yang ditimpa musibah, atau mungkin juga ia adalah gempa Harasta di Syria. Warna kemerahan di langit, dua goncangan, dan meteor adalah termasuk bencana yang akan menimpa sebahagian negara di timur. Bintang berekor itu akan dilihat oleh seluruh penduduk bumi sama ada di barat atau di timur.

Na'im bin Hamad dalam al-Fitan meriwayatkan dari al-Walid, "Kami telah menyaksikan sebuah gempa bumi yang menimpa penduduk Damsyik setelah beberapa hari memasuki bulan Ramadhan, yang menyebabkan kematian ramai orang. Kejadian itu berlaku pada bulan Ramadhan tahun 137. Namun kami tidak melihat ada tanda keruntuhan sebagaimana dikhabarkan tentang kemusnahan yang telah terjadi di sebuah kampung yang bernama Harasta. Dan aku juga telah melihat bintang berekor yang muncul di bulan Muharram pada tahun 145 bersamaan waktu fajar dari ufuk timur, malah kami sering melihatnya di waktu fajar selama beberapa hari pada akhir bulan Muharram, kemudian menghilang. Selang beberapa ketika katni melihatnya lagi setelah matahari terbenam di ufuk senja. Setelah itu kami melihatnya lagi di antara perut langit selama dua atau tiga bulan, lalu menghilang selama dua atau tiga tahun. Kemudian pada bulan Jamadil Awal dan Jamadil Akhir dan beberapa hari di bulan Rejab, kami melihat bintang samar yang menyala besarnya lebih kurang satu hasta menurut ukuran penglihatan, berdekatan dengan Capricorn, berputar mengelilinginya seperti mengorbit, lalu menghilang. Kemudian kami melihat sebuah bintang tetapi ianya bukan planet Venus. la muncul dari arah kanan kiblat negara Syam, nyalanya memanjang dari qabilah sampai ke perut langit hingga ke Armenia. Lalu aku ceritakan hal itu kepada seorang syeikh dari daerah Sakka, dia berkata, " Bintang itu bukanlah bintang yang ditunggu-tunggu". Al-Walid berkata, "Aku telah melihat bintang di salah satu menara Abu Jaafar al-Mansur di Baqin. Bintang itu berputar-putar hingga kedua hujungnya bertemu dan menjadi seperti lingkaran jam pada malam hari". Al-Walid meriwayatkan dari Ka'ab, "la adalah sebuah bintang yang muncul dari arah timur dan menyinari penduduk bumi seperti sinaran bulan purnama". Al-Walid berkata, "Warna kemerahan dan bintang-bintang yang kita lihat tidaklah termasuk tanda-tandanya. Bintang yang menjadi tanda adalah sebuah bintang yang terbalik di ufuk pada bulan Safar, atau pada bulan Rabi'ul Awal dan Rabi'ul Akhir atau pada bulan Rejab. Ketika itu Khaqan akan berjalan bersama Tattark dan diikuti oleh Romawi dengan bendera-bendera dan salib mereka".



Cerita ini memperlihatkan kepada kita betapa besarnya perhatian orang-orang salaf terhadap bintang-bintang dan meneliti tanda-tanda melalui bintang tersebut. Riwayat di atas menguatkan lagi bahawa bintang berekor itu adalah sebuah bintang yang muncul di sebelah timur dan terbalik-balik di langit. la bergerak menuju ke arah negara barat sehingga seluruh penduduk barat melihatnya. Semenjak dahulukala masyarakat barat mempercayai bahawa bintang berekor seperti itu adalah petanda buruk bagi mereka. Riwayat itu juga menggambarkan ciri-ciri khas kepada bintang tersebut iaitu berlingkar sehingga kedua hujungnya saling bertemu. Semoga ia merupakan tanda untuk membezakan, kerana kebanyakan komet-komet itu bersinar. Oleh itu ia bukanlah komet Halley, tetapi tidak pula menolak kemungkinan bahawa kemunculan komet Halley adalah suatu peringatan bahawasanya akan muncul peristiwa-peristiwa yang menyusul selang beberapa waktu selepas kemunculannya. Seperti yang ditulis di dalam sebuah syair oleh seorang ulama, "Sesungguhnya akan berlaku berbagai peristiwa setelah tiga puluh tahun munculnya bintang berekor".



Bintang berekor adalah fenomena cakerawala (falak) yang telah diketahui oleh manusia sejak Allah S.W.T menurunkan Adam a.s. ke muka bumi. Firaun-firaun pada zaman dahulu telah mencatatnya sebelum dan sesudah dicipta kalendar. Orang-orang Cina juga telah mencatatnya dalam catatan falak mereka pada tahun 240 S.M. Begitu juga dengan masyarakat Mesir dan Babylon, mereka telah mencatat kemunculan bintang berekor pada tahun 164 S.M. Sungguh menghairankan!! Manusia selalu merasa prasangka dengan kemunculan bintang berekor, dan yang amat ketara ialah manusia menganggap bintang berekor adalah peringatan dan petanda buruk atau tanda-tanda bencana dan musibah yang hampir menimpa bumi!! Manusia telah menafsirkan banyak fenomena yang berkaitan dengan falak seperti peredaran planet-planet pada orbitnya, gerhana matahari, dan gerhana bulan. Sebenarnya pembahasan lengkap tentang bintang berekor sudah termaktub dalam kitab al-Jufr yang ditulis oleh Saidina Ali k.a.w. dan di dalam beberapa manuskrip yang lain.



Saidina Ali k.a.w. mengungkapkan dalam catatannya (Jufr Ahmar), "Kedatangan Al-Mahdi akan di dahului oleh kemunculan bintang yang ekornya menakjubkan, bukan seperti bintang yang kamu lihat muncul setiap dua pertiga pada satu dekad (sepuluh tahun), dan bukan juga bintang yang muncul pada dua pertiga abad, dan bukan juga bintang yang muncul setiap abad. Tetapi ia adalah bintang berabad-abad, yang diliputi api, salji, udara dan tanah. Ekornya memanjang, kelajuannya seperti kelajuan cahaya matahari ketika menyongsong fajar. Hujung depannya bertemu dengan hujung belakangnya seperti lingkaran raksasa, memancarkan sinar terang dalam langit yang gelap seperti matahari yang terbit. Kemudian bintang itu akan kembali beredar pada orbitnya. Setelah itu akan datang banyak malapetaka dan kematian yang merupakan keuntungan bagi orang-orang yang baik, dan ia merupakan kerugian bagi orang-orang yang jahat".



Kesimpulan dari ungkapan Saidina Ali k.a.w. dapat diambil kesimpulan seperti berikut;



1. Komet-komet itu mempunyai orbit yang tersendiri dan ia beredar di atasnya. Kita tidak tahu apakah ia akan meninggalkan orbitnya lalu kembali lagi ke orbit itu disebabkan daya tarikannya yang sangat kuat walaupun dari jarak jauh, atau adakah ia akan pergi ke mana sahaja tanpa arah? Saidina Ali k.a.w. menerangkan satu perkara iaitu setiap komet mempunyai orbit tersendiri. Bagaimanapun komet Shoemaker yang meledak di permukaan Musytari membuktikan bahawa komet-komet itu boleh meninggalkan orbitnya.



2. Komet-komet itu beredar dalam ruang orbit yang terbatas. Oleh sebab itu kemunculannya akan berulang pada masa peredaran yang tertentu. Saidina Ali k.a.w. telah membicarakan salah satu daripada komet yang muncul di bumi pada setiap dua pertiga dekad. Satu dekad adalah sepuluh tahun, bererti kemunculannya antara tahun keenam dan ketujuh. Lalu komet itu menghilang kemudian muncul semula apabila tiba waktunya. Beliau juga menyatakan salah satu daripadanya yang muncul setiap dua pertiga abad. Dalam kitab lbnu Hamad (al-Fitan) telah menyatakan secara jelas bahawa kedatangan Al-Mahdi akan didahului oleh bintang yang hanya dapat dilihat dalam tempoh beberapa abad.



3. Saidina Ali menegaskan bahawa bintang berekor itu mempunyai teras (mantel), namun beliau tidak menjelaskan pengertian mantel tersebut. Beliau cuma mengatakan bahawa isi kandungannya yang berupa zat yang saling bertentangan iaitu api, air, udara dan tanah. Kajian terkini menyatakan bahawa komet terdiri daripada lingkaran cahaya, nukleus dan berekor. Unsur pertama yang dapat dilihat dari komet ini adalah pancaran cahaya yang berlapis-lapis, dan di tengah tengahnya terdapat tompokan molekul-molekul atom. Sedangkan ekornya terbentuk ketika ia mendekati matahari, memanjang, bahkan kadangkala boleh mencapai sehingga ratusan juta batu panjangnya.



Saidina Ali juga menjelaskan bahawa kemunculan awalnya adalah seperti matahari yang terbit secara tiba-tiba pada malam gelap. Kajian sains membuktikan, "Unsur-unsur atom dalam komet terdiri dari molekul-molekul air yang kecil dan keras, saling menarik satu sama lain. Sedangkan lingkaran cahaya itu mengandung debu-debu halus dan gas-gas yang bergerak secara bebas disebabkan tindak balas daripada kepanasan matahari serta berkilau kerana pantulan sinaran cahaya matahari sehingga terbentuklah komet yang terdiri daripada gasgas dan debu-debu. Sementara pajang dan lebarnya akan bertambah bergantung kepada kadar kelajuannya.

KISAH DUA




Kemunculan Imam Mahdi bukan kerana kemahuan Imam Mahdi itu sendiri melainkan kerana takdir Allah yang pasti berlaku.Tanda-tanda keluarnya Al-Mahdi dinyatakan di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Abu Said, Ummu Salamah, Aisyah bin Malik dan Huzaifah Al-Yamani.


Di antara tanda-tanda menunjukkan kemunculan Al-Mahdi itu ada beberapa perkara:
1. Pecah Sungai Furat yang terbesar dalam negeri Iraq masuk ke Laut Parsi.


2. Gerhana bulan pada awal malan daripada bulan Ramadhan dan gerhana matahari dari awal bulan Ramadhan.


3. Gerhana bulan dua kali dalam bulan Ramadhan


4. Naik tanduk di langit umpama beberapa gigi.


5. Naik bintang yang berekor yang cerah di sebelah timur


6. Zahir api yang besar dari timur selama tiga malam atau tujuh malam


7. Zahir kelam pada langit.


8. Zahir merah pada langit yang berhamburan ia pada segala tepi langit yang lain daripada
merah di tepi langit yang biasa.


9. Seruan yang umum dari langit kepada sekelian ahli bumi dengan loghat masing-masing bahawa Al-Mahdi telah zahir.


10. Tenggelam kampung Khrastan di dalam negeri Syam (Syria).


11. Diserukan daripada Iangit akan nama Imam Mahdi dengan seruan yang tersangat kuat hingga didengar oleh alhi bumi danipada Timur ke Barat. Maka orang yang tidur menjadi jaga, orang yang berdiri menjadi duduk dan orang yang terduduk menjadi terdiri di atas kedua kakinya kerana terlalu terkejut.


12. Zahir jemaah dari lelaki atau kuda di dalam bulan Syawal. Kemudian maka kedengaran suara yang menunjuk atas yang bathil. Peperangan dalam bulan Zulhijjah serta ramai sehingga mengalir darah di atas Jamratul Aqabah di Mina (tempat melontar).


13. Zahir banyak gempa bumi.


14. Datang dua seruan dari langit. Seruan yang pertama iaitulah seruan daripada langit dengan katanya, “Ketahuilah olehmu akan bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya keluarga Muhammad.” (Dan seruan kedua) iaitulah seruan syaitan dengan katanya, “Ke tahuilah olehmu bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya dari ketuarga Isa.” (Lihat Ad Duratun Nafi’ah Fi Isyratis Sa’ah)
Setengah-tengah ulama’ telah menamakan tokoh-tokoh tertentu sebagai Al-Mahdi. Al-Mahdi yang mereka maksudkan ialah pemimpin-pem inipin Islam yang adil selepas Rasulullah SAW. berpandukan hadits Rasulullah SAW,
“Tetaplah kamu dengan sunnahku dan sunnah khulafa Ar-Rasydin Al-Mahdi (yang mendapat petunjuk).” — Riwayat Abu Daud dan At-Tarmizi.


BAHAGIAN TIGA

Gambaran Umum Era Kebangkitan


Al-Quran merupakan mukjizat Nabi kita Muhammad SAW yang kekal lagi
sentiasa bersifat tajdid (membawa pembaharuan) pada setiap waktu dan
generasi manusia. Antara mukjizatnya yang sentiasa membawa
pembaharuan ialah perkhabaran yang dibawa oleh Junjungan Rasulullah
SAW tentang masa depan kehidupan manusia,masa depan Islam dan era
yang dinanti-nantikan mengenai kebangkitan Islam. Pada masa itu Allah
akan mengurniakan kemenangan Islam dengan tertegaknya seluruh aspek
kehidupan Islam, sungguhpun menerima tentangan hebat dari golongan
musyrikin dan kafir.

Era kebangkitan Islam merupakan topik perbahasan kita. Ia merupakan
era kebangkitan atau zuhur Imam al-Mahdi yang ditunggu-tunggu itu.
Pada hakikatnya tidak wujud perbezaan sama sekali tentang ratusan
hadis Rasulullah SAW yang membawa perkhabaran gembira ini,
sepertimana yang diriwayatkan oleh para sahabatnya, para tabi’in dan
para pengumpul koleksi hadis-hadis sahih dari berbagai mazhab dan
aliran fahaman mereka. Malahan hadis-hadis di bawah topik ini
bertambah menjangkau seribu hadis apabila disandarkan kepada para
Imam dari kalangan ahl al-Bayt Rasulullah SAW. Hujahan para Imam itu
sebenarnya merupakan bahasan dan kupasan dari bapa-bapa mereka yang
suci dan akhirnya kembali kepada datuk mereka Nabi Muhammad SAW juga.

Hadis-hadis yang suci itu merakamkan gambaran yang menyeluruh tentang
senario dunia global pada era kebangkitan khususnya mengenai lokasi
atau persekitaran utama era kebangkitan yang merangkumi wilayah
Yaman, Hijaz (Semenanjung Arabia), Iran, Iraq, Syria, Palestin, Mesir
dan Maghribi (Algeria). Dalam penggambaran tersebut penekanan
ditumpukan kepada peristiwa-peristiwa besar, nama-nama tempat,
peribadi-peribadi penting dan huraian-huraiannya. Sehubungan ini saya
berusaha memaparkan nas-nas yang terang untuk memperkukuhkan huraian.
Bab ini merupakan gambaran umum tentang era kebangkitan sebelum
memasuki bab-bab yang lebih terperinci.Menurut keterangan hadis-hadis Rasulullah SAW dan para Imam bahawa
pergerakan zuhur Imam al-Mahdi bermula di kota suci Makkah selepas
berlakunya gerakan pendahuluan secara global. Senario dunia yang
terpenting ialah tercetusnya pertarungan yang hebat di antara pihak
Rom atau Barat (Blok Kapitalis) dengan pihak Turki dan para
penyokongnya (Pihak Rusia atau Blok Komunis). Pertarungan itu
berlarutan sehingga tercetus pula Perang Dunia Ketiga.Dalam masa yang sama di dunia Islam muncul pula dua buah pemerintahan
yang mendokong kebangkitan al-Mahdi di

Iran dan Yaman. Kerajaan yang
mendokong al-Mahdi di Iran telah wujud beberapa waktu lamanya.
Pemerintahan ini bertahan lama dalam menghadapi pergolakan yang
panjang serta berupaya memenanginya. Sejurus sebelum zuhurnya Imam
Zaman tampil dua tokoh utama pendokongnya iaitu Sayyid al-Khurasani
sebagai pemimpin politik dan Syu’aib bin Sholeh selaku pemimpin
tentera. Tegasnya bangsa Iran di bawah kedua-dua tokoh ini memainkan
peranan yang amat penting dalam pergerakan zuhur al-Mahdi.Selanjutnya para pendokong al-Mahdi di kalangan bangsa Yaman hanya
muncul beberapa bulan sebelum kebangkitan al-Mahdi. Mereka berperanan
mengisi kejatuhan politik golongan pemerintah di Hijaz atau
Semenanjung Arabia. Dalam masa yang sama mereka mendokong pergerakan
kebangkitan al-Mahdi di Hijaz.Alasan utama berlakunya kelemahan aspek pemerintahan di Hijaz adalah
akibat terbunuhnya raja yang dungu dari regim mereka yang bernama
Abdullah. Malah beliau merupakan raja atau pemerintah yang terakhir
regim tersebut. Berikutnya berlaku konflik politik yang sengit di
kalangan anggota regim tersebut sehingga munculnya Imam al-Mahdi.

Maksudnya : Adapun apabila matinya Abdullah, orang ramai tidak pernah
dapat bersatu selepasnya. Keadaan ini tidak dapat diredakan sehingga
kemunculan Imam kamu dengan izin Allah. Berlalu masa yang singkat
yang hanya memunculkan pemimpin untuk beberapa bulan dan hari. Abu
Bashir berkata: Adakah masa itu lebih panjang lagi. Lalu dikatakan :
Sekali-kali tidak. Selepas kematian Raja Abdullah berlaku pertarungan
sengit antara kabilah di Hijaz.

Maksudnya : Di antara tanda-tanda berlakunya kiamat ialah berlakunya
peristiwa besar di antara al-Haramain (Kota suci Makkah dan Madinah)
Aku bertanya apakah peristiwa besar itu? Katanya: Wujudnya rusuhan
Asobiyyah (perkauman) di antara al-Haramain, Fulan anak Fulan telah
membunuh lima belas orang pemimpin.Bermulanya alamat terpenting zuhur al-Mahdi ialah kedengaran seruan
daripada langit pada 23 Ramadhan. Sayf bin `Umairah berkata: Saya
duduk di sisi Abu Ja’afar al-Mansur. Beliau berkata: Wahai Sayf
bin `Umairah Semestinya akan kedengaran seruan daripada langit yang
menyeru nama seorang laki-laki dari keturunan Abu Talib. Kataku:
Benarlah kata-kata mu itu wahai Amir al-Mu`minin. Berkata al-Mansur:
Riwayatkanlah kepadaku tentang hal itu. Saya menegaskan: Bahawa
peristiwa tersebut akan berlaku selepas zaman kita ini. Al-Mansur
berkata: Wahai Sayf! Sesungguhnya ia adalah peristiwa yang benar.
Apabila ia benar-benar berlaku maka golongan kamilah yang terawal
menyahut seruan itu,kerana seruan itu datangnya daripada seorang laki-
laki dari keturunan bapa saudara kami. Aku menyatakan: Beliau adalah
seorang laki-laki dari keturunan Fatimah? Al-Mansur berkata: Benar
wahai Sayf , beliau adalah Muhammad bin Ali .Selepas kedengaran seruan daripada langit itu al-Mahdi mula
menghubungi para pengikut dan penyokongnya secara sulit. Namun
demikian musuh-musuh al-Mahdi merasa amat bimbang dengan berita
kemunculannya lantas mereka sibuk memperkatakannya. Orang ramai
percaya bahawa Imam al-Mahdi berada di kota Madinah al-Munawwarah.
Pihak pemerintah Hijaz dengan dibantu oleh tentera Sufyani daripada
Hijaz menjalankan gerakan pembenterasan ke atas pengikut dan
penyokong al-Mahdi. Di samping mereka berusaha menghentikan
perbalahan kabilah di Hijaz mereka juga menumpukan perhatian di
Madinah. Setiap keturunan Hasyimi ditindas, membunuh para pengikutnya
serta memenjarakan yang lainnya.Sufyani menuju ke Madinah membunuh para pengikut al-Mahdi. Setiap
keluarga keturunan Nabi Muhammad dibunuh dan dipenjarakan tanpa
meninggalkan seorang pun daripada mereka. Di ketika al-Mahdi keluar
daripada buruan mereka mengikut Sunnah Nabi Musa a.s. iaitu secara
bersembunyi dan mengintai-intai, sehinggalah beliau berjaya tiba ke
Makkah.Di Makkah, al-Mahdi menghubungi para pengikutnya sehingga bermulanya
pergerakan pentingnya di BaytuLlah al-Haram pada malam kesepuluh
bulan Muharram selepas solat `Isya`. Sejurus selepas itu beliau
menyampaikan ucapan pertamanya kepada penduduk Makkah. Musuh-musuhnya
berusaha membunuhnya. Akan tetapi para pengikutnya mengelilinginya
dan mempertahankannya. Selanjutnya mereka berjaya menguasai Masjid al-
Haram dan kemudiannya menguasai seluruh

kota Makkah.Pada waktu awal pagi hari kesepuluh Muharram Imam al-Mahdi
menyampaikan ucapannya kepada seluruh penduduk dunia melalui berbagai
bahasa supaya mereka memberikan sokongan kepadanya. Beliau
mengisytiharkan akan tinggal di Makkah sehingga tibanya datangnya
pertolongan Allah yang dijanjikan oleh datuknya Rasulullah SAW.
Pertolongan Allah itu dalam bentuk bencana yang menimpa tentera-
tentera musuhnya yang sedang menuju ke Makkah untuk memusnahkan
pergerakannya.Berikutnya berlakulah bencana yang menimpa tentera Sufyani yang
sedang menuju ke Makkah. Sehubungan ini Allah SWT berfirman:

Maksudnya: Dan (alangkah hebatnya) jikalau kamu melihat ketika mereka
(orang-orang kafir) terperanjat ketakutan , maka mereka tidak dapat
melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat. (Surah
Saba`, 34 ayat 51)Selepas pertolongan Allah yang telah membenamkan musuhnya Imam al-
Mahdi menuju ke Madinah dari Makkah bersama sepuluh ribu tenteranya
dan berjaya membebaskan Madinah. Dengan pembebasan al-Haramain
bermakna sempurnalah pembebasan Hijaz.Berikutnya al-Mahdi dan tenteranya menuju ke Selatan Iran serta
bergabung dengan tentera Iran di bawah pimpinan al-Khurasani dan
Syu’aib bin Soleh. Semua tentera itu memberikan bay’ah kepada
Imam.Mereka menuju ke Basrah.Setelah berlaku pertempuran hebat Basrah
dibebaskan.Imam masuk ke Iraq dan menewaskan kekuatan Sufyani serta kekuatan
Khawarij. Imam mengisytiharkan Iraq sebagai pusat pemerintahannya dan
Kufah menjadi ibu negaranya. Ketika itu Yaman, Hijaz, Iran, Iraq dan
negara-negara Teluk menjadi wilayah pemerintahannya. Selepas
pembukaan Iraq, kerajaan Imam berjaya menguasai Turki atau Rusia
dengan mudah kerana pihak Rusia telah menjadi lemah selepas Perang
Dunia Ketiga.Pergerakan tentera besar al-Mahdi selanjutnya ialah menuju ke Baitul
Maqdis untuk membebaskannya. Dalam perjalanan itu mereka bertempur
dengan tentera Sufyani di Marja `Azra` berhampiran dengan

Damsyik,
Syria. Tentera Sufyani amat lemah berhadapan dengan tentera al-Mahdi
akan tetapi di belakang mereka terdapat pihak Yahudi dan kuasa-kuasa
Barat melindungi mereka. Berlakulah pertempuran yang hebat di antara
tentera al-Mahdi dengan tentera Sufyani yang dibantu oleh tentera
Yahudi dan tentera-tentera bersekutu Barat. Medan pertempuran itu
meliputi Aka di Palestin , Baytul Maqdis, Damsyik hingga ke Antioch,
Turki.Turunlah pertolongan Ilahi sehingga tentera-tentera al-Mahdi berjaya
mengalahkan tentera-tentera bersekutu. Akhirnya mereka berjaya
membebaskan Baytul Maqdis. Pihak Barat Kristian amat terkejut dengan
kemenangan dan kemaraan tentera-tentera al-Mahdi yang berjaya
mengalahkan tentera-tentera Yahudi lalu mereka mengisytiharkan perang
ke atas al-Mahdi. Ketika itu mereka dikejutkan pula dengan turunnya
Isa al-Masih dari langit ke Baytul Maqdis. Sehubungan ini al-Masih
mengisytiharkan kepada seluruh dunia khususnya pengikut Kristian
bahawa turunnya beliau adalah suatu berita gembira kepada umat Islam
dan pengikut agama Masihi.Al-Masih juga mengisytiharkan bahawa beliau adalah penghubung di
antara al-Mahdi dengan pihak Barat. Dalam tempoh dua tahun selepas
peristiwa itu ramai di kalangan orang-orang Kristian Barat memeluk
Islam dan menjadi penyokong Imam al-Mahdi. Pada ketika itu tentera al-
Mahdi telah menjangkau sejuta orang jumlahnya. Al-Masih
mengisytiharkan dirinya sebagai penyokong dan pengikut al-Mahdi malah
beliau solat di belakang Imam al-Mahdi di Baytul Maqdis.

Selepas pembebasan al-Quds pergerakan tentera al-Mahdi menuju ke
Barat untuk membebaskan Eropah dan dunia Barat. Dengan kejatuhan
Barat ke tangan tentera al-Mahdi dan al-Masih maka tertegaklah daulah
sejagat di bawah pimpinan al-Mahdi.

Setelah tertegaknya pemerintahan Islam di seluruh alam dan umat
manusia memeluk Islam beramai-ramai, al-Masih wafat lalu Imam al-
Mahdi menyembahyangkan jenazahnya dan dikebumikan disisi makam
bondanya Maryam di Baytul Maqdis.

Berikutan tertegaknya pemerintahan Islam sejagat Imam al-Mahdi
melaksanakan agenda-agenda ketuhanan ke atas seluruh penduduk bumi
dalam berbagai lapangan kehidupan. Dunia global menikmati kemajuan
dan kemakmuran. Kebudayaan dan peradaban manusia menyerlah dalam
lapangan kerohanian dan kebendaan, lebih-lebih lagi berbagai bidang
ilmu baru diterokai dan dikembangkan.Penduduk bumi mula berhubung dan
meneroka planet-planet yang lain. Malahan terbuka pintu alam ghaib
dengan alam syahadah ini. Sebilangan para Anbiya` dan para Imam
dikembalikan ke bumi pada era ini. Berlakulah tanda-tanda terakhir
kiamat dan permulaannya.

Pada ketika itu bermula pula gerakan Dajjal yang terlaknat dengan
segala fitnahnya. Justeru itu berlaku pula gerakan untuk
menyelewengkan perkembangan ilmu dan sains di ketika dunia menikmati
kecemerlangan peradabannya. Dajjal mengeksploitasi kemajuan sains dan
teknologi dan memperalatkan kaum cendekiawan dan kaum wanita dalam
gerakan penentangannya itu. Dengan izin Allah, Imam al-Mahdi dan
kerajaannya berjaya menghapuskan Dajjal dan para pengikutnya.

Inilah gambaran umum tentang pergerakan al-Mahdi yang dijanjikan itu
serta revolusi globalnya. Justeru itu fitnah besar yang terpaksa
diharungi oleh umat Islam dewasa ini adalah fasa permulaan era
kebangkitan al-Mahdi yang dijanjikan.


BAHAGIAN EMPAT

Generasi Thaifah Manshurah yang Dijanjikan Kemunculannya di Akhir Zaman

Thaifah Manshurah, Senantiasa ada hingga kiamat


Dalam berbagai hadits yang shahih telah dijelaskan bahwa akan senantiasa ada sekelompok umat Islam yang berpegang teguh di atas kebenaran. Mereka melaksanakan Al-Qur’an dan As-Sunnah dengan konskuen, memperjuangkan tegaknya syariat Islam, dan meraih kemenangan atas musuh-musuh Islam, baik dari kalangan kaum kafir maupun kaum munafik dan murtadin.

Kelompok Islam ini disebut ath-thaifah al-manshurah atau kelompok yang mendapat kemenangan. Kelompok ini akan senantiasa ada sampai saat bertiupnya angin lembut yang mewafatkan seluruh kaum beriman menjelang hari kiamat kelak. Kelompok ini diawali dari Rasulullah saw beserta segenap sahabat, berlanjut dengan generasi-generasi Islam selanjutnya, sampai pada generasi Islam yang menyertai imam Mahdi dan Nabi Isa dalam memerangi Dajjal dan memerintah dunia berdasar syariat Islam.

Hadits-hadits tentang ath-thaifah al-manshurah diriwayatkan banyak jalur dari sembilan belas (19) shahabat. Menurut penelitian sejumlah ulama hadits, hadits-hadits tentang ath-thaifah al-manshurah telah mencapai derajat mutawatir.

Kelompok umat Islam ini adalah kelompok elit umat Islam. Mereka adalah sekelompok kecil kaum ‘fundamentalis Islam’, di tengah kelompok umat Islam yang telah mulai lalai dari kewajiban berpegang teguh dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Mereka adalah ‘muslim-muslim militan’ yang sangat dikhawatirkan oleh AS dan Barat akan mengancam kepentingan mereka. Rasulullah saw menamakan kelompok ini sebagai ath-thaifah al-manshurah, kelompok yang mendapatkan kemenangan. Penamaan ini merupakan sebuah janji kemenangan bagi kelompok ini, baik dalam waktu yang cepat maupun lambat, baik kemenangan materi maupun spiritual.

Di antara hadits-hadits tentang ath-thaifah al-manshurah tersebut adalah sebagai berikut:

“Akan senantiasa ada satu kelompok dari umatku yang meraih kemenangan (karena berada) di atas kebenaran, orang-orang yang menelantarkan mereka tidak akan mampu menimbulkan bahaya kepada mereka, sampai datangnya urusan Allah sementara keadaan mereka tetap seperti itu .”[1]

“Akan senantiasa ada satu kelompok dari umatku yang berperang di atas urusan Allah. Mereka mengalahkan musuh-musuh mereka. Orang-orang yang memusuhi mereka tidak akan mampu menimpakan bahaya kepada mereka sampai datangnya kiamat, sementara keadaan mereka tetap konsisten seperti itu.”[2]

Ashabu Rayati Suud, Generasi Akhir Thaifah Mansurah yang dijanjikan
Dalam sebuah riwayat tentang Thaifah manshurah disebutkan, “Akan senantiasa ada sekelompok umatku yang berperang di atas kebenaran. Mereka meraih kemenangan atas orang-orang yang memerangi mereka, sampai akhirnya kelompok terakhir mereka memerangi Dajjal.”[3]

Riwayat tersebut menjelaskan bahwa di akhir zaman, kelompok Thaifah Manshurah adalah mereka yang bergabung dengan Al-Mahdi untuk memerangi musuh-musuh Islam, dimana Dajjal adalah salah satu yang akan dikalahkan oleh kelompok ini. Parameter kebenaran saat itulah adalah mereka yang bersama Al-Mahdi, sedang mereka yang menolak Al-Mahdi adalah munafik (hal itu sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadits fitnah duhaima’). Sedangkan kelompok Thaifah Manshurah yang memberikan dukungan kepada Al-Mahdi telah dijelaskan ciri-ciri mereka dalam beberapa riwayat yang kemudian dikenal dengan nama Ashabu Rayati Suud (Pasukan Panji Hitam dari Khurasan).

Benar, membicarakan kemunculan Al-Mahdi tidak bisa terlepas dari membicarakan satu kelompok manusia yang menamakan dirinya sebagai pasukan panji hitam (Ashhabu Rayati Suud / The Black Banner). Kelompok ini memiliki beberapa ciri khusus yang akan lebih memudahkan bagi seseorang untuk mengenalinya. Meskipun demikian, tidak mudah bagi seseorang untuk menjustifikasi kelompok tertentu bahwa mereka adalah Ashhabu Rayati Suud. Sebab ciri-ciri tersebut juga banyak dimiliki oleh banyak manusia dan kelompok, sedang riwayat yang menunjukkan asal keberadaan mereka (Khurasan) merupakan sebuah wilayah luas yang dihuni oleh banyak manusia.

Siapakah sebenarnya Ashahbu Rayati Suud yang kelak menjadi pendukung Al Mahdi ? Benarkah riwayat yang membicarakan kemunculan kelompok ini ?

Ada beberapa riwayat yang menjelaskan keberadaan kelompok ini, di antaranya adalah sebagai berikut
□ “Akan keluar sebuah kaum dari arah Timur, mereka akan memudahkan kekuasaan bagi Al Mahdi.”

□ “Dari Khurasan akan keluar beberapa bendera hitam, tak sesuatupun bisa menahannya sampai akhirnya bendera-bendera itu ditegakkan di Iliya (Baitul Maqdis).”

□ “Akan keluar manusia dari Timur yang akan memudahkan jalan kekuasaan bagi Al ‘ Mahdi.”

Namun riwayat-riwayat tersebut memiliki cacat dari sisi sanad dan periwayatannya. Sedangkan riwayat tentang Ashhabu Rayati Suud yang sampai pada derajat hasan adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh sahabat Tsauban :

“Akan berperang tiga orang di sisi perbendaharaanmu. Mereka semua adalah putera khalifah. Tetapi tak seorang pun di antara mereka yang berhasil menguasainya. Kemudian muncullah bendera-bendera hitam dari arah timur, lantas mereka membunuh kamu dengan suatu pembunuhan yang belum pernah dialami oleh kaum sebelummu.” Kemudian beliau saw menyebutkan sesuatu yang aku tidak hafal, lalu bersabda: “Maka jika kamu melihatnya, berbai’atlah walaupun dengan merangkak di alas salju, karena dia adalah khalifah Allah Al-Mahdi.[4]

Riwayat tersebut tidak banyak menjelaskan ciri-ciri fisik tertentu secara detil sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat-riwayat lainnya. Tentang maksud perbendaharaan dalam riwayat tersebut Ibnu Katsir berkata, “Yang dimaksud dengan perbendaharaan di dalam hadits ini ialah perbendaharaan Ka’bah. Akan ada tiga orang putera khalifah yang berperang di sisinya untuk memperebutkannya hingga datangnya akhir zaman, lalu keluarlah Al-Mahdi yang akan muncul dari negeri Timur.

Zaman Kemunculan Ashabu Rayati Suud

Berdasar riwayat Tsauban di atas, kemunculan Ashhabu Rayati Suud adalah di saat kemunculan Al-Mahdi. Riwayat tersebut mengisyaratkan bahwa keberadaan Ashhabu rayati Suud dan embrionya sudah muncul jauh-jauh hari sebelum kemunculan Al-Mahdi. Sebab, kemunculan sebuah kelompok yang kelak mewakili satu-satunya kelompok paling haq di antara kelompok umat Islam yang ada jelas tidak mungkin muncul dengan sekejab, sim salabim. Keberadaan mereka sudah ada dan embrio mereka terus tumbuh di tengah kerasnya kecamuk perang dan debu-debu mesiu. Ciri khas mereka dalam riwayat di atas – memiliki kemampuan membunuh lawan yang tidak pernah dimiliki oleh kaum sebelumnya – menggambarkan betapa dahsyatnya daya tempur dan strategi militer yang mereka punyai. Riwayat ini juga mengisyaratkan bahwa aktivitas mereka sebelum kemunculan Al-Mahdi adalah perang dan pembunuhan, hal yang menjadi ciri khas thaifah manshurah di akhir zaman.

Riwayat Tsauban di atas juga mengisyaratkan bahwa kemunculan Ashabu Rayati Suud dari Khurasan ini terjadi di saat kematian seorang raja Saudi yang dilanjutkan dengan pertikaian tiga putra khalifah untuk memperebutkan Ka’bah.

Dalam hal ini, banyak analisa menyebutkan bahwa boleh jadi kondisi itu akan segera menjadi realita demi melihat apa yang saat ini terjadi di Saudi. Adalah Tony Khater [5], seorang analis politik Amerika dengan spesialisasi kajian Timur Tengah khususnya Arab Saudi, telah secara konsisten menyebutkan tentang terpecahnya pemerintahan Arab Saudi menjadi empat kelompok sebelum wafatnya Raja Fahd, seakan-akan kelompok-kelompok itu memunyai pemerintahannya sendiri-sendiri, yaitu pemerintahan Putra Mahkota Pangeran Abdullah, pemerintahan Pangeran Nayef, pemerintahan Pangeran Sultan, dan pemerintahan Pangeran Salman. Dengan wafatnya Raja Fahd, lalu Putra Mahkota Abdullah yang telah berusia 80 tahun naik menjadi raja, maka di bawahnya terdapat tiga pangeran dengan pemerintahannya sendiri-sendiri yang bersiap-siap menggantikannya ketika ia wafat nanti, yaitu Pangeran Nayef, Pangeran Sultan, dan Pangeran Salman.

Jika ini kelak terjadi, akankah ia menjadi tanda kemunculan Al-Mahdi dan menjadi tanda keluarnya Ashabu Rayati Suud? Lalu siapakah kelompok yang layak untuk disebut sebagai Ashabu rayati Suud, kelompok Thaifah Manshurah akhir zaman yang dijanjikan?

Ashabu Rayati Suud akan muncul dari timur Khurasan, benarkah mereka Thaliban dan Al-Qaeda ?



Kemunculan salah satu tandhim askari kaum militan fundamental di wilayah Khurasan (Afghanistan, Iraq dll) yang dikenal dengan Thaliban dan Al-Qaeda memunculkan pertanyaan, benarkah mereka adalah calon Ashhabu Rayati Suud yang dijanjikan? Pasalnya, kelompok ini adalah satu-satunya kaum militan muslim yang paling ditakuti oleh barat karena kehebatan tempur mereka, juga karena cita-cita mereka yang radikal; mendirikan negara Islam dari ujung Asia Tenggara hingga barat Maroko. Mereka adalah muslim fundamental yang paling kuat melaksanakan hukum Islam sebagaimana yang pernah berlaku di Madinah pada masa Rasulullah saw. Merekalah satu-satunya kelompok yang paling mendekati gambaran kehidupan Rasulullah saw dan para sahabatnya; beriman, hijrah, perang, mendirikan daulah Islam, melaksanakan semua kewajiban tanpa terkecuali, mendapat boikot dan kecaman internasional, mendapat ujian paling berat dan menyatakan keimanannya, dikepung oleh pasukan ahzab dan banyak lagi sejarah kehidupan generasi assabiqunal awwalun yang hari ini tergambar dalam realitas hidup mereka.




Beberapa analis pemerhati hadits-hadits fitnah menduga; bahwa merekalah yang lebih layak untuk menyandang gelar kehormatan itu sesuai dengan beratnya ujian keimanan yang mereka hadapi.

Dalm hal ini, terlepas dari tepat atau melesetnya dugaan-dugaan tersebut, ada hal lain yang lebih penting untuk dipahami oleh seorang muslim berkaitan dengan dua kelompok fundamental ini. Setiap muslim hendaknya berhati-hati untuk tidak menjatuhkan vonis tertentu pada kelompok-kelompok yang secara lahir memiliki stigma dan citra negatif dari musuh-musuh Islam –bahkan dari kalangan umat Islam sendiri- bahwa hal itu bukan berarti keadaan mereka adalah sebagaimana tuduhan itu. Merupakan sunnatullah bahwa musuh-musuh Islam dari bangsa barat memiliki dendam dan kebencian kepada setiap muslim yang memegang teguh agama mereka. Dalam hal ini, kelompok Thaliban dan Al-Qaeda yang sangat komitmen menegakkan semua bentuk syari’at Islam dalam masyarakatnya sangat wajar bila dibenci oleh bangsa Barat. Termasuk sebagian kaum muslimin yang termakan oleh isu dan propaganda bangsa barat tentang “kekejian dan kejahatan” Thaliban terhadap manusia.

Tanpa bermaksud memastikan apakah Thaliban merupakan termasuk kelompok Ashhabu Rayatis Suud, yang pasti bahwa memberikan tuduhan jahat dan keji yang belum tentu demikian kenyataannya merupakan kejahatan tersendiri. Sementara mendoakan mereka, mengharapkan mereka untuk membela umat Islam, mengusir musuh-musuh Islam dan menegakkan syari’at di muka bumi merupakan sikap yang baik.

Namun demikian – terlepas bahwa Thaliban dan Al-Qaeda memiliki ciri-ciri yang banyak keserupaannya dengan kelompok Ashabu Rayati Suud – yang jelas memastikan secara haqqul yakin bahwa mereka adalah Ashabu Rayati Suud termasuk sikap tergesa-gesa. Namun, mudah-mudahan tidak salah jika kita berharap, semoga mereka itulah kelompok yang dimaksudkan. Amiin.
Wallahu a’lam bish shawab.

[1]. HR. Muslim: Kitabul Imarah no. 3544 dan Tirmidzi: Kitabul Fitan no. 2155
[2]. HR. Muslim: Kitabul Imarah no. 3550.
[3]. HR. Abu Daud: Kitab al-Jihad no. 2125, Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah no. 1959.
[4]. Sunan Ibnu Majah, Kitabul Fitan Bab Khurujil Mahdi 2: 1467: Mustadrak Al-Hakim 4: 463-464. Dan dia berkata, “Ini adalah hadits shahih menurut syarat Syaikhain.” (An-Nihayah fit Firan 1:29 dengan tahqiq DR. Thana Zaini).
[5]. Pada situs Saudipolitics.com, 1 Januari 2004, Tony Khater, THE UNITED STATES AS UNWANTED BROKER IN ROYAL SECESSION; IT WANTS BANDAR BIN SULTAN AS CROWN PRINCE”

BAHAGIAN LIMA

Berikut cuma sekadar hipotesis penulis hasil pengamatan semasa, penelitian & pembacaan…
1.Umat Islam adalah umat akhir zaman begitu juga nabinya iaitu Nabi Muhammad saw
merupakan nabi akhir zaman
2. Israiliyyat berpendapat (ditawaqufkan) usia umat Islam atau lebih tepat usia akhir
zaman adalah 1500 tahun (berdasarkan Hijriyah bukan Greogorian/Masihi) iaitu dari
kurun ke-6 hingga kurun ke-21
3. Maknanya, berkemungkinan kurun ke-21 adalah kurun terakhir umat manusia di dunia
4. Untuk tempoh 15 abad akhir zaman, fasa kehidupan umat manusia dan khususnya untuk
umat Islam adalah spt berikut:
a. Zaman Nubuwwah : Iaitu semasa hayat Nabi Muhammad SAW
b. Zaman Khulafa Rasyidin : Iaitu semasa era Saidina Abu Bakr, S.Umar, S.Uthman
dan S. Ali
c. Zaman Monarki/Diktator : Iaitu dari zaman Umayyah, Abbasiyah, Uthmaniyah dan
moden
d. Zaman Khalifah Rasyidin : Kembali semula kepada “Zaman yang Terpimpin”
dibawah Imam al-Mahdi
e. Zaman Nubuwwah : Iaitu semasa kedatangan Nabi Isa AS yg membawa
kelangsungan dakwah agama Islam
5. Secara berperingkat:

a. Sebelum kiamat berlaku, akan terjadi fenomena2 alam yang dahsyat seperti
tiupan sangkakala, matahari terbit dari barat,muncul Ya’juj & Ma’juj
b. Sebelum terjadinya fenomena2 awal kiamat tersebut, turunnya Nabi Isa AS
memakmurkan bumi dengan agama Islam
c. Sebelum turunnya Nabi Isa AS, munculnya Dajjal
d. Sebelum munculnya Dajjal, munculnya Imam Mahdi memimpin umat Islam
e. Sebelum munculnya Imam Mahdi, keluarnya Pembawa Panji-Panji Hitam (Bani
Tamim) dari Timur
f. Sebelum munculnya Pemuda Bani Tamim, berlaku suatu peperangan awal yang
membawa kepada penindasan dan kezaliman terhadap umat Islam
6. Sekadar hipotesis:
a. 1511 Hijrah (2087 M) sebagai tamatnya tempoh akhir zaman
b. 40 tahun Qamariyyah sebelum 1511 Hijrah iaitu bermula 1471 Hijrah (2048 M)
sebagai era Nabi Isa AS
c. 30 tahun Qamariyyah sebelum 1471 Hijrah iaitu bermula 1441 Hijrah (2020 M)
sebagai era Imam Mahdi
d. 10 tahun Qamariyyah sebelum 1441 Hijrah iaitu bermula 1431 Hijrah (2010 M)
adalah era Israel
e. 100 tahun Qamariyyah sebelum 1431 Hijrah iaitu bermula 1331 Hijrah adalah era
Amerika Syarikat
f. 1000 tahun Qamariyyah sebelum 1331 Hijrah iaitu bermula 331 Hijrah adalah era
Salibiyah (Byzantin/Rom Timur, Rom Barat kemudian United Kingdom di zaman pra-
moden)
7. Mengikut teori Kingdom of God/Iluminati (1000:100:10), Kingdom of God untuk 1000 tahun sebelum kurun ke-20 adalah pada kerajaan Byzantin yang kemudiannya diwarisi oleh United Kingdom (Britain). Kemudian, Kingdom of God diwarisi oleh Amerika Syarikat untuk tempoh 100 tahun berikutnya iaitu pada kurun ke-20. Kemuncak Kingdom of God (Golden Age) adalah pada tempoh 10 tahun berikutnya yang diwarisi oleh Israel.
8. Tahun 2010 dijangka bermulanya bibit-bibit kekuasaaan Israel semakin jelas ditayangkan kepada dunia bagi menggantikan AS. Tahun 2020 adalah kemuncaknya.
9. Visi “Israel 2020” melambangkan “Golden Age” untuk Kingdom of God bagi Israel dan tidak mustahil, ketika itu “Pemimpin Yang Ditunggu” iaitu Dajjal berkemungkinan menzahirkan diri berdasarkan perancangannya pada “Israel 2020”
10. Dijangkakan kerajaan AS akan mengalami kejatuhan pada tahun 2010 sebagai kesan krisis ekonomi semasa yang berlaku. Pada tahun yang sama juga, geopolitik dunia dijangka berubah kerana negara-negara tertentu seperti China dan Rusia mahupun blok Euro akan berusaha menguatkan entity masing-masing kesan kejatuhan AS. Apapun, Israel tetap behind the scene.
11. Peperangan mesti berlaku. Sasaran negara mangsa mengikut turutan:
a. 1)Korea Utara, 2)Lubnan(Hezbollah), 3)Syria, 4)Mesir, 5)Iran.
b. Kenapa Korea Utara(KU)? Kerana KU terletak paling Timur dan mempunyai potensi besar menyemarakkan api (huru-hara) dari Timur. Tambahan, KU terletak berhampiran dengan China & Rusia dan dekat juga dengan Nusantara. Menguasai KU, bermakna AS/Israel dapat mengawal China & Rusia dengan lebih dekat lagi sekaligus mengukuhkan penguasaan terhadap Asia Timur termasuk Asia Tenggara. Walaupun telah menempatkan tenteranya di Korea Selatan dan Jepun, penjajahan keatas KU membolehkan AS/Israel berkuasa mutlak dinegara tersebut berbanding keatas KS dan Jepun serta negara Asia Tenggara lain seperti Thailand, Singapura dan Filipina.
c. Penguasaan terhadap KU seperti yang berlaku terhadap Iraq dan Afghanistan, membolehkan AS/Israel mengepung kebangkitan dunia Islam. Israel dan Iraq di Asia Barat, Afghanistan di Asia Tengah & Selatan dan KU di Asia Timur.
d. Perang keatas Lubnan/Syria/Mesir adalah atas Misi Israel Raya iaitu menguasai jajahan dari Sungai Nil ke Sungai Euphrates
e. Perang keatas Iran, zahirnya mungkin tapi tersiratnya mustahil
f. Dari peperangan yang berlaku, tidak mustahil menjadi penyebab kepada tercetusnya kezaliman yang lebih parah keatas umat Islam secara tidak langsung
12. Dajjal dan umat Islam:
a. Ulama itu pewaris nabi. Siapa mereka? Mereka adalah ulama yang mencapai makam dan darjat TAKUTKAN ALLAH. Mereka adalah para wali Allah. Semua wali adalah ulama tapi bukan semuanya ulama adalah wali Allah. Merekalah yang membimbing umat Islam di akhir zaman selepas kewafatan Nabi SAW.
b. Illuminati dan Dajjal adalah underground Yahudi, sungguhnya gerakan tarekat muktabarah dan para Wali Allah adalah penggerak underground untuk umat Islam
c. Fitnah-fitnah Dajjal menyerang umat Islam dari semua penjuru termasuk menggunakan umat Islam sendiri sebagai agen dan berusaha menghalang kebangkitan Islam yang akan dimulai oleh Pembawa Panji Hitam kemudian Imam al-Mahdi. Sungguhnya para Wali Allah lagi arif mengatasi serangan Dajjal dalam memastikan kalimah taqwa sampai dihati setiap umat Islam
d. Kebijakan dan geniusnya Dajjal berdasarkan akal, sungguhnya kearifan para wali Allah berbekalkan mata hati yang dilimpahi nur Ilahi
e. Secara zahirnya diakhir zaman, kebijakan Dajjal dan pengikutnya dizahirkan dalam pakaian “Canggih, Moden, Hebat, Gah”, sungguhnya kearifan para wali Allah dan insan-insan beriman yang akan memerangi Dajjal kelak zahir dalam bentuk “Zuhud, Sederhana, Faqir”
f. Dajjal bijak menyembunyikan diri sehingga masa yang ditetapkan sampai dan Dajjal berusaha menghapuskan Ahlul Bait yang berpotensi menjadi Imam Mahdi, sungguhnya Imam Mahdi akan lahir dalam nasab ahlul bait yang tersembunyi (The Hidden Golden Chain) dan sehingga menunggu ditaklifkan dalam satu malam oleh Allah, Imam al-Mahdi akan membesar terpelihara kerana berada dalam penjagaan Allah melalui para WaliNya
g. Kebangkitan Islam akhir zaman pasti datang daripada bangsa A’jam dari Timur. Dari bangsa inilah lahirnya Pembawa Panji Hitam dan Imam al-Mahdi.
h. Terdapat pelbagai riwayat bertulis seperti melalui hadis tentang Pembawa Panji Hitam dan Imam al-Mahdi. Terdapat juga riwayat yang datang bersumber daripada pandangan para ulama
i. Penulis berpendapat,
• Pembawa Panji Hitam dan Imam al-Mahdi adalah dua pemuda yang datang daripada nasab Rasulullah SAW melalui Saidina Hassan dan S.Hussin iaitu Ahlul Bait yang tersembunyi keturunan dan susur galurnya. Moyang mereka adalah daripada para syarif/ahlul bait yang datang daripada Haramain berhijrah ke Timur iaitu Nusantara untuk menyebar dakwah Islam
• Kedua-duanya adalah ahlul bait yang masih berdarah Quraisy cuma telah berubah sifat luarannya menjadi A’jam
• Kedua-duanya dilahirkan kemudian membesar tetapi dalam penjagaan Allah melalui para waliNya
• Bahkan, diri mereka sendiri tidak mengetahui dan mengenali diri mereka sehingga ke suatu masa yang ditetapkan
• Maka, mereka tidak sesekali mengisytiharkan diri mereka sendiri tetapi orang ramai lah yang akan membaiah mereka sebagai pemimpin umat Islam
• Kedua-duanya hidup dalam kesusahan dan fitnah dunia tetapi dijanjikan Allah dengan kehidupan akhirat yang bahagia
• Pembawa Panji Hitam adalah pembantu Imam al-Mahdi seperti mana Nabi Harun terhadap Nabi Musa, seperti Abu bakar terhadap Rasulullah SAW dan sepertimana Saidina Hussin dan Saidina Hassan
• Mereka akan membangkitkan Islam untuk tempoh masa yang menyamai masa zaman khulafa Rasyidin iaitu selama 30 tahun sebelum kedatangan Nabi Isa AS
• Pembawa Panji Hitam akan muncul terlebih dahulu sebelum munculnya Imam al-Mahdi
13. Apa yang telah disampaikan, sekadar pandangan penulis. Akhir kalam, sama-samalah kita kuatkan fizikal dan kerohanian khususnya para pemuda-pemudi Islam. Kuatkan “Islam,Iman,Ihsan” dihati sanubari bagi mendapatkan taqwa kpd Allah. Dapatkan Mursyid yang arif untuk membimbing diri.
14. Ingat! Hanya Muslim yang benar iman & taqwanya sahaja yang dapat membela Islam dan mengharungi fitnah akhir zaman
15. Insan-insan yang beriman di akhir zaman inilah pembela dan menjadi tapak bangkitnya Islam dan zahirnya Imam al-Mahdi
16. Dari Allah kita datang, kepada Dia kita kembali. Wallah a’lam

BAHAGIAN ENAM

SEJAK dahulu hinggalah ke hari ini masalah siapakah sebenarnya AI-Mahdi tidak henti-henti menjadi perkara yang diperbahaskan. Akibat daripada itu, terdapat setengah golongan umat Islam yang cuba mengandaikan seseorang sebagai Al-Mahdi. Sementara setengah pihak pula (Ahlu Sunnah WaI Jamaah) tidak menetapkan seseorang sebagai Al-Mahdi, sebaliknya men­yerahkan perkara tersebut kepada urusan Allah SWT. Apa yang penting bagi kita ialah yakin akan kemunculannya sebagaimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah SAW.

Bagi menjelaskan siapakah sebenarnya Ai-Mahdi, marilah kita merujuk kepada kitab-kitab para ulama Islam yang mu’tabar dan diakui kesahihannya. Di antara kitab-kitab tersebut ialah Al-Hawi Lii Fatawa karangan Imam As-Suyuti, Mukhtasar Fil Mahdi Al-Muntadzar dan As-Sawaiqul Mukhriqat karangan Ibnu Hajjar Al-Haitami, At-Tawadhihu Fl Tawaturi Ma Jaa Fil Muntadziri Waddajal Wal Masihi karangan Al-Allamah As­Syaukani, Ibrazul Wahmil Maknun Min Kalam Ibni Khaldun karangan Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari dan banyak lagi kitab-kitab lainnya yang menerangkan secara jelas tanda-tanda dan sifat-sifat Al-Mahdi sebagaimana yang disebutkan oleh hadits-hadits Rasulullah SAW.

Kitab-kitab tersebut menerangkan bahawa nama Al-Mahdi ialah Muhammad bin Abdullah sementara gelarannya pula ialah Abu Abdullah. Menurut riwayat yang sah Al-Mahdi adalah dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali. Sesungguhnya telah tsabit bahawa Al-Mahdi adalah keturunan Hassan bin Ali sebagaimana yang tersebut di dalam hadits sahih yang diriwayatkan oleh Al-Imam Abu Daud dalam Sunannya,

“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya ­Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SA W. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”

Hadits ini telah disahkan oleh para ulama di antaranya Al-Manawi di dalam kitabnya Al-Kabir, Ibnu Atsir dalam kitabnya An-Nihayah, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalan kitabnya Gharibul Hadits dan Al-Manarul Munif Fi Sahihi Wad Dha’if, Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari di dalam kitabnya Aqidah Ahlil Islam Fi Nuzuli Isa AS dan lain-lain lagi.

Di dalam kitab Naqdul Manqul m.s 8O pengarang kitab tersebut memetik kenyataan lbnu Qayyim Al-Jauziyah, “kebanyakan hadits-hadits menunjukkan bahawa Al-Mahdi adalah anak dari Sayidina Hassan bin Ali.”

Abu Thahir Muhd Syamsul Haq dalam kitabnya ‘Aunal Ma’bud (syarah Sunan Abu Daud), memetik kenyataan Al-­Hafiz Imanuddin yang menyebut bahawa hadits-hadits mengenai Al-Mahdi menunjukkan bahawa Ia dari ahli bait Rasulullah SAW, zuriat Fatimah dan anaknya Hassan bin Ali. (sila rujuk kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II m.s 374 dan 382)

Tersebut di dalam kitab Hasyiah As-Sabban ms 137, bahawa riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan Al-Hussin adalah terlalu lemah. Sementara di dalam kitab Al-Iza’ah m.s 147 riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan AI-Hussin bin Ali adalah dha’if.

Terdapat juga hadits-hadits yang menyatakan bahawa Al-Mahdi dari keturunan Al-Abbas bin Abdul Muttalib. Maka para ulama hadits menghimpunkan hadits yang berlawanan. Iaitu hadits-hadits yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali adalah sah dan hadits yang mengatakan AI-Mahdi dari keturunan Al-Abbas dan Al.Hussin adalah dha’if. Ini adalah sebagaimana kenyataan yang dibuat oleh Al-Hafiz Abut Hassan Ad-Darqatni.



Hadith Tentang Al-Mahdi



1. Dari Jabir bin Abdullah ra katanya ; "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, : "Sentiasa ada di kalangan umatku golongan yang berperang di atas kebenaran, mereka sentiasa zahir hingga hari Qiamat. Sabdanya lagi: "Kemudian turun Isya bin Maryam AS dari langit, dan berkata pemimpin mereka (Imam Mahdi), silalah menjadi imam solat kami dan Nabi Isya menjawab, tidak, bahawa sebahagian Kamu sebagai kemuliaan Allah SWT ke atas umat ini (umat Islam) . Hadtih riwayat Muslim.

2. Dari Ali bin Abu Talib bahawa Rasulullah SAW bersabda : "Al-Mahdi itu dari ahlul bait, Allah membawa kebaikan dengannya dalam satu malam. Hadith riwayat Imam Ahmad.

3. Dari Dzar dari Abdullah dari Nabi SAW yang bersabda : "Sekiranya dunia hanya tinggal sehari sahaja (sebelum qiamat) nescaya Allah memanjangkan hari itu sehingga bangkit padanya seorang lelaki dari keturunanku atau dari kaum keluargaku, yang namanya spt namaku, nama bapanya spt nama bapaku, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana bumi dipenuhi kezaliman dan kekejaman. Hadith riwayat Abu Daud dan Turmizi.

4. Dari Abu Said Al-Khudri ra berkata : "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda ; "Akan lahir dari umatku seorang lelaki yang menyeru dengan sunahku, Allah menurunkan hujan dari langit untuknya, bumi mengeluarkan kasil dan darinya buni dipenuhi dengan kedurjaan dan kekejaman. Ia memerintah umat ini selama tujuh tahun dan akan berada di baitul Maqdis. Hadith riwayat At-Tabarani.

5. Dari Aishah ra katanya, Rasulullah SAW telah bersabda : "Al-Mahdi itu seorang lelaki dari cucuku, ia akan berperang atas Sunnahku spt aku berperang atas wahyu". Hadith riwayat Na'im bin Hammad

6. Dari Said bin Al-Musaiyab dari Ummu Salmah yang berkata, "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Al-Mahdi itu dari keturunanku dari anak cucu Fatimah". Hadith riwayat Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah, An-Nasa'i, At-Tabarani dan Al-Hakim

Namun, tidak terdapat hadits yang menyebut mengapa AI-Mahdi dinamakan Al-Mahdi, tetapi terdapat dua atsar sahabat dalam hal ini. Abdullah bin Syuzab berkata,

“Sebab ia dinamakan Al-Mahdi ialah kerana ia menunjukkan satu gunung di gunung negeri Syam. Ia mengeluarkan dari gua gunung tersebut lembaran-lembaran kitab Taurat. Al-Mahdi berhujah melawan orang-orang Yahudi menggunakan kitab tersebut dan mereka akhirnya kalah. Maka salah satu kumpulan orang-orang Yahudi memeluk Islam.” Atsar ini diriwayatkan oleh Al-Hafiz Ad-Dani dalam Sunannya.

Daripada Ka’ab bin Alaqamah berkata,

“Sebab dinamakannya Al-Mahdi ialah kerana ia menunjukkan pada suatu perkara yang telah hilang, dia mengeluarkan peti dari negeri Antakiah (peti berisi lembaran kitab Taurat dan lain-lain). Diriwayatkan oleh Na’im bin Hammad dalam kitabnya Al-Fitan.

Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari menerang­kan di dalam kitabnya Aqidah Ahlil Islam Fi Nuzuli Isa AS bahawa Al-Mahdi dilahirkan di Madinah Al-Munawwarah serta dibesarkan di sana. Sebelum umat Islam berbai’at dengannya, berlakulah satu peperangan yang besar di antara penduduk Madinah dengan tentera-tentera As-Syufiani. Dalam peperangan tersebut, penduduk Madinah mengalami kekalahan dan mereka lari bersama-sama Al-Mahdi ke Makkah. Di Makkah datanglah orang dari berbagai-bagal negeri kerana berbai’at dengannya di suatu tempat iaitu di antara Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim.

Tanda-tanda keluarnya Al-Mahdi dinyatakan di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Abu Said, Ummu Salamah, Aisyah bin Malik dan Huzaifah Al-Yamani.

Di antara tanda-tanda menunjukkan kemunculan Al-Mahdi itu ada beberapa perkara:

1. Pecah Sungai Furat yang terbesar dalam negeri Iraq masuk ke Laut Parsi.

2. Gerhana bulan pada awal malan daripada bulan Ramadhan dan gerhana matahari dari awal bulan Ramadhan.

3. Gerhana bulan dua kali dalam bulan Ramadhan

4. Naik tanduk di langit umpama beberapa gigi.

5. Naik bintang yang berekor yang cerah di sebelah timur

6. Zahir api yang besar dari timur selama tiga malam atau tujuh malam

7. Zahir kelam pada langit.

8. Zahir merah pada langit yang berhamburan ia pada segala tepi langit yang lain daripada merah di tepi langit yang biasa.

9. Seruan yang umum dari langit kepada sekelian ahli bumi dengan loghat masing-masing bahawa Al-Mahdi telah zahir.

10. Tenggelam kampung Khrastan di dalam negeri Syam (Syria).

11. Diserukan daripada Iangit akan nama Imam Mahdi dengan seruan yang tersangat kuat hingga didengar oleh alhi bumi danipada Timur ke Barat. Maka orang yang tidur menjadi jaga, orang yang berdiri menjadi duduk dan orang yang terduduk menjadi terdiri di atas kedua kakinya kerana terlalu terkejut.

12. Zahir jemaah dari lelaki atau kuda di dalam bulan Syawal. Kemudian maka kedengaran suara yang menunjuk atas yang bathil. Peperangan dalam bulan Zulhijjah serta ramai sehingga mengalir darah di atas Jamratul Aqabah di Mina (tempat melontar).

13. Zahir banyak gempa bumi.

14. Datang dua seruan dari langit. Seruan yang pertama iaitulah seruan daripada langit dengan katanya, “Ketahuilah olehmu akan bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya keluarga Muhammad.” (Dan seruan kedua) iaitulah seruan syaitan dengan katanya, “Ke­tahuilah olehmu bahawa seorang yang keluar pada bumi yang bernama Mahdi itu sebenarnya dari ketuarga Isa.” (Lihat Ad­Duratun Nafi’ah Fi Isyratis Sa’ah)

Setengah-tengah ulama’ telah menamakan tokoh-tokoh tertentu sebagai Al-Mahdi. Al-Mahdi yang mereka maksudkan ialah pemimpin-pem­inipin Islam yang adil selepas Rasulullah SAW. berpandukan hadits Rasulullah SAW,

“Tetaplah kamu dengan sunnahku dan sunnah khulafa Ar-Rasydin Al-Mahdi (yang mendapat petunjuk).” — Riwayat Abu Daud dan At-Tarmizi

Berpandukan hadits ini maka para ulama Ahli Sunnah Wal Jammah ada yang menentukan seseorang sebagai Al-Mahdi, tetapi bukanlah sebagai Al-Mahdi Muntadzar sebagaimana yang disebut oleh Rasulullah SAW yang muncul di akhir zaman.

Hassan Ibrahini Hassan dalam kitabnya, Tarikhul Islam jüzu’ I m.s 407 menyebut dengan panjang lebar akan masalah ini dan menjelaskan, “Bahawa Al-Mahdi yang dikatakan oleh beberapa ulama’ di dalam kitab-kitab mereka ada beberapa orang itu bukanlah Al-Mahdi yang akan muncul di akhir zaman.”

Al-Imam Ahmad Hanbal sendiri pernah menyebut, “Bahawasanya Umar bin Abdul Aziz tidak syak lagi adalah ia Al-Mahdi, tetapi bukanlah Al-Mahdi yang akan keluar di akhir zaman. Tetapi adalah Al-Mahdi yang mendirikan kebenaran dan kebajikan” (sila lihat kitab Naqdul Manqul ms 78-79)

Golongan Syiah yang berpendapat bahawa Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari sebagai Al-Mahdi juga tidak menyebutnya sebagai Al-Mahdi Muntadzar yang muncul di akhir zaman. Sebaliknya mereka menyebutnya sebagai Al-Mahdi yang akan memimpin mereka atas kebenaran dan kebajikan. (sila lihat kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II ms 382)

BAHAGIAN TUJUH

1. Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Sungguh, bumi ini akan dipenuhi oleh kezaliman dan kesemena-menaan. Dan apabila kezaliman serta kesemena-menaan itu telah penuh, maka Allah s.w.t. akan mengutus seorang laki-laki yang berasal dari umatku, namanya seperti namaku, dan nama bapaknya seperti nama bapaku (Muhammad bin Abdullah). Maka ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana ia (bumi) telah dipenuhi sebelum itu oleh kezhaliman dan kesemena-menaan. Di waktu itu langit tidak akan menahan setitis pun dari titisan airnya, dan bumi pun tidak akan menahan sedikit pun dari tanaman-tanamannya. Maka ia akan hidup bersama kamu selama 7 tahun, atau 8 tahun, atau 9 tahun.”(HR. Thabrani)

2. Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Al-Mahdi berasal dari umatku, berkening lebar, berhidung panjang dan mancung. Ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana ia (bumi ini) sebelum itu dipenuhi oleh kezaliman dan kesemena-menaan, dan ia (umur kekhalifahan) berumur tujuh tahun.”(HR. Abu Dawud dan al-Hakim)
Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Al-Mahdi berasal dari umatku, dari keturunan anak cucuku.”(HR. Abu Dawud, Ibnu Majah, dan al-Hakim).

3. Al-Mahdi akan datang setelah muncul Panji-panji Hitam dari sebelah Timur yang mana pasukan itu selalu tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun.(Ibnu Majah)

4. Bagi menjelaskan siapakah sebenarnya Ai-Mahdi, marilah kita merujuk kepada kitab-kitab para ulama Islam yang mu’tabar dan diakui kesahihannya. Di antara kitab-kitab tersebut ialah Al-Hawi Lii Fatawa karangan Imam As-Suyuti, Mukhtasar Fil Mahdi Al-Muntadzar dan As-Sawaiqul Mukhriqat karangan Ibnu Hajjar Al-Haitami, At-Tawadhihu Fl Tawaturi Ma Jaa Fil Muntadziri Waddajal Wal Masihi karangan Al-Allamah As­Syaukani, Ibrazul Wahmil Maknun Min Kalam Ibni Khaldun karangan Al-Muhaddits Sayid Ahmad Siddiq Al-Ghumari dan banyak lagi kitab-kitab lainnya yang menerangkan secara jelas tanda-tanda dan sifat-sifat Al-Mahdi sebagaimana yang disebutkan oleh hadits-hadits Rasulullah SAW.

Kitab-kitab tersebut menerangkan bahawa nama Al-Mahdi ialah Muhammad bin Abdullah sementara gelarannya pula ialah Abu Abdullah. Menurut riwayat yang sah Al-Mahdi adalah dari keturunan Sayidina Hassan bin Ali. Sesungguhnya telah tsabit bahawa Al-Mahdi adalah keturunan Hassan bin Ali sebagaimana yang tersebut di dalam hadits sahih yang diriwayatkan oleh Al-Imam Abu Daud dalam Sunannya,

“Telah berkata Ali sambil memandang puteranya ­Hassan,” Sesungguhnya Puteraku ini ialah sayid sebagaimana yang telah dinamakan oleh Nabi SA W. Dari keturunannya akan lahir seorang lelaki yang namanya seperti nama Nabi kamu, menyerupai baginda dalam perangai dan tidak menyerupai baginda dalam rupa dan bentuk.”

5. Abu Thahir Muhd Syamsul Haq dalam kitabnya ‘Aunal Ma’bud (syarah Sunan Abu Daud), memetik kenyataan Al-­Hafiz Imanuddin yang menyebut bahawa hadits-hadits mengenai Al-Mahdi menunjukkan bahawa Ia dari ahli bait Rasulullah SAW, zuriat Fatimah dan anaknya Hassan bin Ali.(sila rujuk kitab ‘Aunal Ma’bud juzu’ II m.s 374 dan 382)

Tersebut di dalam kitab Hasyiah As-Sabban ms 137, bahawa riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan Al-Hussin adalah terlalu lemah. Sementara di dalam kitab Al-Iza’ah m.s 147 riwayat yang mengatakan Al-Mahdi dari keturunan AI-Hussin bin Ali adalah dha’if.

6. Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Brunei

Syarif ‘Ali ibn Syarif Ajlan ibn Syarif Rumaithah ibn Sharif Muhammad Abu Nu’may ibnu Syarif Abu Sa’ad Al-Hassan ibnu Syarif ‘Ali Al-Akbar ibnu Syarif Qitadah ibnu Syarif Idris ibnu Syarif Muta’in ibnu Syarif Abdul Karim ibnu Syarif Isa ibnu Syarif al-Hussein ibnu Syarif Sulaiman ibnu Syarif ‘Ali ibnu Syarif Abdullah ibnu Syarif Abu Ja’afar Muhammad ibnu Syarif Abdullah Al-Akbar ibnu Syarif Muhammad At-Thaer ibnu Syarif Musa Ath-Thani ibnu Syarif Abdullah Asy-Saleh ibnu Musa Al-Jaun Abdul Hasan ibnu Abdullah Al-Muhudh ibnu Syarif Hassan Al-Muthanna ibnu Sayyidina Hassan As-Sibti ibnu Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW .


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Perlis

Sayyid Ahmad ibni Sayyid Hussin ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Aqil ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Salim ibni Sayyid Ahmad ibni Sayyid Abdul Rahman ibni Sayyid Ali ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Hassan Al-Muallim ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Hassan ibni Sayyid Ali ibni Muhammad Fakeh Al- Maqdam ibni Ali ibni Muhammad Sahib Mirbath ibni ‘Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Al-Syeikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni ‘Isa Al-Rumi ibni Muhammad Al-Naqib ibni ‘Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni ‘Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Pontianak

Sayyid Abdul Rahman Al-Qadri ibni Sayyid Hussin ibni Sayyid Ahmad ibni Sayyid Hussein ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Salim ibni Sayyid Aqil ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Salim ibni Sayyid Ahmad ibni Sayyid Abdul Rahman ibni Sayyid Ali ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid HassanAl-Muallim ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Hassan ibni Sayyid Ali ibni Muhammad Fakeh Al-Maqdam ibni Ali ibni Muhammad Sahib Mirbath ibni ‘Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Al-Syeikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni ‘Isa Al-Rumi ibni Muhammad Al-Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni MuhammadBaqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW.



Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Kelantan dan Pattani (Thailand) lama

Sultan Adiluddin ibni Nik Jamaluddin ibni Wan Abul Muzaffar ibni Sultan Abu Abdullah (Wan Bo) ibni Ali Alam (Ali Nurul Alam) ibni Jamaluddin Al-Husain (Sayyid Hussein Jamadil Kubra ) ibni Ahmad Syah Jalal ibni Abdullah ibni Abdul Malik ibni Alawi Amal Al-Faqih ibni Muhammad Syahib Mirbath ibni ‘Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Al-Syeikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni ‘Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni ‘Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW .


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Kelantan moden

Long Baha ibni Wan Daim ibni Nik Mustapha (Po Rome) ibni Wan Abul Muzaffar ibni Sultan Abu Abdullah (Wan Bo) ibni Ali Alam (Ali Nurul Alam) ibni Jamaluddin al-Husain ( Sayyid Hussein Jamadil Kubra ) ibni Ahmad Syah Jalal ibni Abdullah ibni Abdul Malik ibni Alawi Amal Al-Faqi h ibni Muhammad Syahib Mirbath ibni ‘Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Al-Syeikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni ‘Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni ‘Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni ‘Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW.


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Champa

Sultan Abu Abdullah (Wan Bo) ibni Ali Alam (Ali Nurul Alam) ibni Jamaluddin Al-Husain ( Sayyid Hussein Jamadil Kubra ) ibni Ahmad Syah Jalal ibni Abdullah ibni Abdul Malik ibni Alawi Amal Al-Faqih ibni Muhammas Syahib Mirbath ibni ‘Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Al-Syeikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni ‘Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni ‘Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni ‘Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW .


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Maguindanao

“ Syarif Muhammad Kebungsuwan ibni Syarif Ali Zainal Abidin ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Ali ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Alawi Amal Al-Faqih ibni Sayyid Muhammad Shahib Mirbath ibni Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni Ali al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW”.


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Sulu

“ Sayyid Abu Bakar ibni Syarif Ali Zainal Abidin ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Ali ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Alwi ibni Sayid Muhammad Shahib Mirbath ibni Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW “.


Pengasas kesultanan Ahlul Bait di Banten dan Cirebon

Syarif Hidayatullah ibni Abdullah (Umdatuddin) ibni Ali Alam (Ali Nurul Alam) ibni Jamaluddin Al-Hussein ( Sayyid Hussein Jamadil Kubra ) ibni Ahmad Syah Jalal ibni Abdullah ibni Abdul Malik ibni Alawi Amal Al-Faqih ibni Muhammad Shahib Mirbath ibni Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Muhajirullah ibni Isa Al-Rumi ibni Muhammad Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW


Salasilah Tun Habib Abdul Majid, bapa kesultanan Pahang, Terengganu & Johor (serta Riau dan Selangor dari sebelah cundanya Tengku Mandak)

Tun Habib Abdul Majid ibni Maharaja Sri Diraja ibni Ali Zainal Abidin ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Abu Bakar As-Syukran ibni Abdul Rahman As Saqaf ibni Muhammad Mauli Ad Dawilah ibni Ali ibni Alwi ibni Muhammad Faqih Al Muqaddam ibni Ali ibni Sayyid Muhammad Mirbath ibni Ali Khlaiq Khasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawiy ibni Ubaidillah ibni Ahmad al-Muhajir ibni Isa ar-Rumi ibni Muhammad an-Naqib ibni Ali al-Uraidhi ibni Jaafar Sadiq ibni Muhammad Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Sayyidina al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW


7. Telah bersabda Rasulullah s.a.w,“Pada akhir zaman akan muncul seorang khalifah yang berasal dari umatku, yang akan melimpahkan harta kekayaan selimpah-limpahnya. Dan ia sama sekali tidak akan menghitung-hitungnya.”(HR. Muslim dan Ahmad)

8. Menurut hadith ini, jikalau kita kaji betul2..Imam Mahdi akan dikurniakan harta kekayaan yang melimpah ruah dan dengan harta kekayaan itu, akan dia gunakan untuk menguatkan Ummah. Seperti yang kita tahu siapakah antara orang Islam yang terkaya didunia pada masa ini?? Jawapannya Sultan Brunei.antara kesultanan kesultanan yang terdapat dirantau melayu..Kesultanan Brunei iaitu keturunan Saiyidina Hassan lah yang paling kaya dan berkuasa. Dan jika kita lihat hadith diatas betul2..ada ayat yg mengatakan bahawa "he will give a lot of money, Cattle will increase..". Untuk pengetahuan pembaca sekalian. Kesultanan Brunei sebenarnya memiliki sebidang tanah di Australia yang sangat luas sejauh mata memandang melebihi keluasan Negara Brunei Sendiri. Dimana Tanah ini sedang digunakan untuk tujuan industri pertenakan binatang2 seperti lembu dan kambing.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kem Komandan - yang mana pilihan anda?

Kisah Seorang Jurutol