Elak budaya robot - Najib

PUTRAJAYA 1 Nov. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu kakitangan awam menjauhi 'budaya automasi' atau bersikap seperti robot sebaliknya berfikiran kritis dan konstruktif semasa bekerja.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, sejajar dengan usaha transformasi negara melalui produktiviti kerja, setiap kakitangan awam perlu mencari penyelesaian secara kreatif dan inovatif.

Justeru, kata beliau, semua ketua jabatan dan agensi di bawah Kementerian Kewangan perlu secara berterusan membudayakan inovasi di dalam persekitaran kerja dan berusaha melakukan yang terbaik.

''Saya mahu melihat keberkesanan satu mekanisme yang boleh menggalakkan setiap warga kementerian berkongsi idea-idea kreatif dan bernas bagi memudahkan tugasan seharian supaya lebih efisien dan efektif.

''Keadaan ini seharusnya memberikan impak yang positif kepada perkhidmatan kerajaan sekali gus membawa kepada kepuasan rakyat," katanya ketika berucap semasa sambutan Hari Inovasi Kementerian Kewangan, di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Hadir sama Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Donald Lim Siang Chai dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Najib berkata, proses membudayakan inovasi bukan hanya memfokus kepada ruang yang sempit melibatkan penghasilan kerja semata-mata sebaliknya perlu dilihat daripada pelbagai aspek kerja seorang penjawat awam.

Sehubungan itu, beliau yakin dengan membudayakan inovasi, kementerian tersebut dapat meningkatkan lagi daya saing dan nilai tambah terhadap penghasilannya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kem Komandan - yang mana pilihan anda?

Al Mahdi yang ku tunggu .. Moga kita termasuk dalam senarai tenteranya

Kisah Seorang Jurutol