Masjid ini menjadi tapak

Menjelang akhir Jamadil Akhir kami mendapat tugasan untuk menyampaikan maklumat kepada anak-anak muda dari Kolej Vokasional Kluang .. 


3:20

Oleh sebab itu jika mereka berhujah (menyangkal dan) membantahmu (Wahai Muhammad), maka katakanlah: "Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang-orang yang mengikutku". Dan bertanyalah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab, dan orang-orang yang "Ummi" (orang-orang musyrik Arab): "Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (ugama Islam yang aku bawa itu)?" Kemudian jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah memperoleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (tidak mahu menerima Islam), maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat (tingkah laku) sekalian hambaNya. Al Imraan : 20

Kali ini lokasi ialah masjid .. Untuk pertama kalinya program seumpama ini dilaksanakan di bangunan masjid organisasi ..

Maka peserta tiba sebelum masuk waktu Jumaat dan mereka berpeluang menikmati juadah ilmu yang disampaikan oleh Al Fadhil ustaz PPK ..

Usai solat Jumaat kami menikmati sisa-sisa juadah yang ditinggalkan. Kemudian sekitar jam 2.30 program dimulakan dengan taklimat oleh KK. Selepas perlantikan amir dan amirah menerusi suara ramai, sesi ice breaking dan pembentukan kumpulan mengambil tempat. Penulis 'melarikan' diri sekejap ke pejabat atas urusan kerja ..

Menjelang jam 4.00 petang, penulis kembali untuk meneruskan tugasan. Seusai solat Asr, peserta meneruskan agenda untuk pembentukan kumpulan bagi melaksanakan tugasan membuat identiti kumpulan yang dijelmakan dalam bentuk bendera, nama kumpulan, lagu kumpulan dan sebagainya yang berkaitan.

Sebelum maghrib adalah acara makan malam dan sebelum maghrib peserta dikumpulkan di suatu kawasan tetapi kelihatan mereka bergerak agak perlahan dan penuh kelemahan. Seusai solat maghrib, adalah program jati diri dengan pembentangan 15 golongan yang bakal mendapat azab dari Tuhan di dunia lagi...

Seusai solat Isya ialah aktiviti pembentangan hasil kerja selepas Asr tadi. Keenam-enam kumpulan membuat pembentangan dengan mendapat komentar daripada para fasi yang arif lagi bijaksana ..

Peserta masuk tidur sekitar jam 11.30 malam begitu juga dengan para fasi. Menjelang jam 4.30 pagi, mereka berkumpul untuk qiyam. Seusai solat Subuh ialah kuliyyah oleh AL Fadhil Tok Ayah ..

Selepas itu diadakan acara membudayakan al quran diikuti oleh solat sunat dhuha pimpinan TG ..

Selepas sarapan pagi, ialah acara LDK. Sebelum itu mereka 'dibasuh' dek kerana lewat dan lambat serta berlengah-lengah ..

Penulis mengambil kesempatan masa LDK untuk membuat persiapan mesyuarat pada Isnin nanti di pejabat ..

Sebelum menjelang zuhur, kembali ke pengkalan dan seusai zuhur, melaksanakan denda di tengah terik mentari zuhur keatas peserta yang kehilangan barang amanah. Denda yang mendatangkan pahala. Membaca solawat sebanyak 100 kali ...

Selepas zuhur, mereka dengan LDK mereka manakala kami yang tidak terlibat dengan LDK kami ...

Menjelang Asr, penulis mula bergerak semula ke pejabat untuk menyiapkan persiapan audio untuk aktiviti malam ..

Seusai maghrib ialah tazkirah oleh al hakeem.. dan seusai isya ialah acara tangis tangisan bersama TG..

Persiapan untuk kembara dibuat dengan sebaiknya. Selepas jam 11.00 malam perserta digiring ke padang kawad yang luas terbentang. Mereka diberikan beberapa permainan dalam kumpulan. Kemudian, mereka dikejutkan dengan persiapan sebuah kematian. Salah seorang dipilih untuk dikafankan. 

Kemudian seletal disolatkan, jenazah dibawa bersama kembali ke pengkalan. Penulis dan TG menunggu dan bersiap di pengkalan untuk sakaratul maut. Perserta dibawa berjalan dalam kumpulan dengan keadaan mata tertutup ..

Setibanya di tapak, mereka dibaringkan dan ditutup wajah mereka dengan kain yang dibawa. Air mawar dan kapur barus disemburkan kepada mereka tetapi ternyata mereka tidak terkesan langsung. Mungkin kerana air mawar tidak berapa kick baunya ..

Dan selepas jam 2.30 pagi, selepas talkin dibaca, kelihatan majoriti perserta tertidur  ... 

Keesokan paginya, seusai solat subuh, kuliyyah oleh penulis .. kemudian menjelang waktu dhuha penulis bergegas pulang untuk menghantar isteri ke belumut menghadiri program....


Sememangnya aktiviti di masjid organisasi adalah dikira terbaik dari segi infrastruktur dan teknikal, namun dari segi kembara ianya agak memberikan cabaran kepada PH III .. Apa pun tahaniah kepada PH III dan juga KF terkini yang telah memberikan nafas baru kepada program PINTAR kali ini...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kem Komandan - yang mana pilihan anda?

Al Mahdi yang ku tunggu .. Moga kita termasuk dalam senarai tenteranya

Kisah Seorang Jurutol