Ini pewaris generasi?

Tatkala menyusuri ruang pejalan kaki di sebuah institusi untuk menuju ke rumah Allah, penulis terserempak dengan beberapa orang pemuda dan pemudi yang merupakan warga paling muda di institusi tersebut berbual sambil berjalan menuju ke laluan membelakangkan rumah Allah. Walaupun tatkala itu, azan sedang berkumandang, namun tiada sebarang reaksi yang menunjukkan mereka ini dengar, atau hormat atau sekurang-kurangnya diam tanpa bercakap bagi memuliakan panggilan agung itu.


Penulis terfikir , apakah ini bakal pewaris generasi ?

Apakah ini pemimpin yang mahu kita lahirkan bagi memimpin anak dan cucu penulis sendiri?

Dan tatkala melangkah pulang dari masjid, sekali lagi terserempak dengan golongan ini. Pemuda dan pemudi yang sama. Kelihatan berbual agak mesra. Sambil si pemudi memegang beg galas pemuda. Seperti adik beradik lagaknya. Tetapi mereka tiada sebarang hubungan yang menghalalkan aktiviti mereka itu sebenarnya.

Ini adalah generasi pewaris. Mereka ini pernah mendapat tarbiyyah singkat di masjid beberapa hari selepas mendaftar. Namun nampaknya tiada hasil. Hatta untuk menghormati azan pun mereka sudah tidak begitu pandai.... 

Seolah penulis berada di sebuah institusi di luar kepulauan Melayu. Jauh dari peradaban Melayu yang terkenal begitu memegang erat dengan rahang mereka akan adat dan agama. Namun ianya sirna begitu sahaja waktu zuhur ini. Berkecai bagai debu. Apakah bangsa ini masih mampu bangkit mempertahankan agama?

Wallahu a'lam

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kem Komandan - yang mana pilihan anda?

Al Mahdi yang ku tunggu .. Moga kita termasuk dalam senarai tenteranya

Kisah Seorang Jurutol