The 3rd Project

Hari pertama dalam bulan Syaaban, sekali lagi penulis dipilih Allah untuk menabur budi kepada peserta program di sebuah perkampungan lama dalam sebuah daerah di negeri gapura selatan yang terbilang.

Penulis dan sahabat kanan tiba di lokasi agak lewat meskipun program masih belum berjalan. Lawatan pertama ialah ke dewan makan menikmati sarapan percuma yang dihidangkan. 

Program bermula sekitar jam 8.30 pagi dan penulis diletakkan di CP yang pertama. Di sini, penulis diminta menguji peserta dengan wang ringgit. Lokasi CP adalah di bawah pondok. Mentari dhuha agak terik pada pagi ini. Penulis ditugaskan bersama dengan 2nd bos unit latihan. Memandangkan peserta yang tiba agak tidak terkawal, maka terpaksa penulis membahagikan lokasi tugasan kepada dua segmen. 

Terdapat empat kumpulan yang dibentuk dengan keahlian sekitar 10 hingga 11 orang setiap kumpulan. Terdapat 3 CP yang diskripkan. CP kedua terletak di lokasi tepian pantai lama. Terdapat sekelompok perkuburan lama yang dicatatkan telah digunakan sejak tahun 1850 hingga 1920. 

Penulis untuk pertama kalinya membuat lawatan ke kawasan tersebut. Memanjat bukit yang menempatkan kompleks tanah perkuburan dan seterusnya menyusuri tepian tanah wakaf dengan sebelah kanan kelihatan terbentang Laut China Selatan dengan deruan angin lembut. Lokasi yang ditemui ialah sebuah kawasan lapang pantai berbatu yang agak menarik untuk berehat. 

CP ketiga juga terletak di kawasan tanah perkuburan lama. Sahabat kanan bertugas di situ pada kali ini.

Kembara ini berakhir sekitar jam 1.30 petang. Prinsip kursus yang diadakan tidak bersifat total training tetapi lebih santai dan rileks. Tiada tekanan daripada KK dan juga Urusetia. Maka peserta akan lebih selesa dan tenang. Akibatnya ialah, kegagalan peserta untuk menepati masa sebagaimana yang didambakan. Namun apakan daya?

Wallahu a'lam


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kem Komandan - yang mana pilihan anda?

Al Mahdi yang ku tunggu .. Moga kita termasuk dalam senarai tenteranya

Kisah Seorang Jurutol